Vis trip - Reisverslag uit Cuanza, Angola van Anton Ketelaars - WaarBenJij.nu Vis trip - Reisverslag uit Cuanza, Angola van Anton Ketelaars - WaarBenJij.nu

Vis trip

Door: Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton

17 Januari 2015 | Angola, Cuanza

Zaterdag was het dan eindelijk eens zo ver, dat ik iets kon gaan doen buiten Luanda. Met ons zessen zijn we op een vistrip gegaan. Een bont gezelschap, 2 Angolezen, 1 Portugees, een Fransman, Indiër en een Nederlander dus.

De dag begon al vroeg, de wekker ging af om kwart voor 5, want we hadden een tocht van 70km voor de boeg en de boot zou rond 7 uur vertrekken. Onderweg langs een grote brand gekomen, die helaas een heel huis in de as gelegd had. Brandjes zie je trouwens regelmatig in Luanda. Het laatste stuk gaat over een half onverhard pad met grote gaten, komen we aan bij Cuanza Lodge, wat ligt aan Cuanza rivier, dit is een circa 950 km lange rivier die in Centraal-Angola ontspringt en in de Atlantische Oceaan uitmondt. Het is de langste rivier die geheel binnen Angola ligt.

Na alle proviand aan boord te hebben gebracht, zijn we vertrokken, na het overwinnen van wat hoge golven waren we snel op de oceaan. Waar veel van ons dachten dat we ergens naar toe zouden varen om dan de dobbers uit te gooien en maar te wachten, werkt oceaan vissen iets anders, je gooit wel de dobbers uit, maar de boot blijft varen constant.
Na 5 minuten hadden we al reeds beet en werd de eerste vis aan boord gehaald. Blijft toch zielig, maar ja, zo gaat het nu eenmaal. Je vist overigens niet met voer of zo, het zijn gekleurde reepjes waar tussen de haak zit verscholen, blijkbaar vinden de vissen dat lijken op echt voer.
Helaas hebben we in de rest van de eerste 2 uur niks meer gevangen. Maar toen ineens 3 in een tijdsbestek van slechts 10 minuten.
Zeer tevreden waren we dus, opzoek naar de volgende vissen.
Maar helaas daar is de vangst bijgebleven. De vissoort weet ik niet precies maar het is van de zalm familie blijkbaar.
In de middag zijn we nog de rivier een stukje opgevaren, en de brug op 1 van de foto's gaat over de rivier.
Om 4 uur terug aan land gegaan, grappig genoeg lopen daar de zwijntjes vrij rond (zie foto's)

Uiteindelijk weer om half zeven (na 3 kwartier in een file te hebben gestaan) weer thuis. Een lange dag, maar wel een ervaring rijker!
De vis wordt nu schoongemaakt en gaan we maandag avond opeten, ben benieuwd.

• 18 Januari 2015 - 17:36

Toon:

Hoi Anton,

Ik heb een slimme tip: bij de Shopright verkopen ze ook vis. Kant en klaar. En dat is maar een kwartiertje bij jou vandaan.

• 18 Januari 2015 - 19:18

Joop En Tiny:

Hallo Anton.
    Leuk uitje bij de vis,als je begrijpt wat ik bedoel.
    En heerlijk,zo op het water.
    En een geluk als je niet zeeziek wordt
    Wij hopen dat de vis je smaakt.
    Zo te zien is het wel een bord vol.
    Groetjes,Joop en Tiny.
    Ps.Bedankt voor je foontje.

• 18 Januari 2015 - 19:53

Gerdie:

Hey Anton,

Gezellig uitje.
    Zo kom je nog een ergens.
    Weer een ervaring rijker.